Kundesenter


På lager
  • Beholdning kan befinne seg på ulike lagre i Norge.
  • Normal fremsendingstid:
    1 - 5 dager
  • Forespørsel om lagerstatus for butikken i Sarpsborg, vennligst ta kontakt.
Varen er bestilt fra leverandør og leveringsdato er bekreftet.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varen må bestilles fra leverandør.
Varen befinner seg på fjernlager.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varene bestilles fra vår leverandørs lager.
Ubekreftet - Ta kontakt med kundesenter for nærmere informasjon.

Før du legger inn en ordre, må du akseptere generelle kjøpsbetingelser. Marker boksen til venstre og trykk på lagre knappen under for å akseptere disse vilkårene. Klikk på "Vis hele" lenken under for å lese vilkårene før du godkjenner.

 

Takk for at du velger å handle hos oss.

 

 

Kjøpsbetingelsene, kort oppsummert

 

  1. Selger er Marineshop AS, Olav Haraldssons gate 98, 1707 Sarpsborg, e-mail: [email protected], Tlf: +47 69160600, Org nr 995 487 969, og betegnes i det følgende som Marineshop AS. Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
  2. Bestilling kan gjennomføres via nettbutikk, telefon og e-post. Når bestilling er gjort, anses kjøpsbetingelsene som akseptert.
  3. Kjøper må være over 16 år, og kan handle på vegne av seg selv eller andre. Her er det bestiller som er ansvarlig for kjøpet. For næringsvirksomhet er det virksomheten som er ansvarlig for bestillingen.
  4. Bestillingen må inneholde sannferdig informasjon om navn, adresse e-post, telefonnummer, samt ønskede varer og mengde.
  5. Kjøper plikter å påse at vareinformasjon avstemmes mot egne behov. Ved mangel på- eller feil informasjon kan kjøper kontakte Marineshops kundeservice.
  6. Prisene for varene fremgår tydelig under produktene på marineshop.no, samt ordrens totalpris inkl. frakt er opplyst i webkassen før bestilling foretas.
  7. Lagerstatus viser det totale lagerbildet hos Marineshops lager og/eller dens leverandører. En transitt tid fra bestilling til levering fra lager på 1-5 dager må påregnes.
  8. Betaling gjøres for kjøpers eget valg i webkassen til marineshop.no. For ulike kredittbetalinger blir en reservasjon gjort på kjøpstidspunkt, mens selve belastningen blir gjort ved levering. Unntaket er VIPPS og forskuddsbetaling over bank. For telefon og e-post bestillinger er betalingsutvalget mer begrenset.
  9. Dersom kjøper har opplyst e-post adresse skal ordrebekreftelse mottas sammen med angrerettskjema og kopi av kjøpsbetingelsene. Kjøper forplikter seg til å lese ordrebekreftelsen nøye, og avstemme at innholdet stemmer overens med egne preferanser.
  10. Bestillinger gjort hos Marineshop AS er forpliktende for kjøper og selger.
  11. Endringer og avbestillinger kan utføres i de fleste tilfeller såfremt bestillingen ikke er pakket.
  12. Marineshop forsøker å formidle leveringstid så korrekt som mulig dersom informasjon foreligger. Kjøper kan på eget initiativ søke leveringsinformasjon på "Min side" eller ved å kontakte Marineshops kundeservice. Lang leveringstid gir ingen unntak i forhold til kjøpers forpliktelser til mottak av bestilling i pkt. 13 eller initiere endringer ihht. pkt. 10.
  13. Marineshop forplikter seg til å levere bestillingen samlet så snart som mulig, men bruker prinsippet "først inn, først ut" for pakking av varer når bestillinger er klare til levering, Dersom en ordre av praktiske årsaker ikke kan leveres skal kjøper kontaktes og evt. tilbys alternativ.
  14. Kjøper har plikt til å motta bestillingen, men kan benytte seg av angreretten. Dersom kjøper ikke mottar bestillingen og ellers forholder seg, kan kjøper bli belastet for Marineshop sine omkostninger.
  15. Kjøper har plikt til å inspisere at vareleveringen at er levert korrekt mht. ordrebekreftelse, samt at varer er fri for mangler og skader som følge av produktfeil eller transportskader innen 7 dager etter varemottak, og melde ifra til Marineshop omgående.
  16. Kjøper har 14 dager angrerett, men husk å melde ifra innen 14 dager etter at varene ble tilgjengelig for mottak.
  17. Kjøper har 30 dagers åpent kjøp. De første 14 dagene har kjøper uansett angrerett, men fra dag 15 til og med dag 30 kan bestillingen ubegrunnet leveres tilbake. Kjøper kan da ikke kreve utgående fraktkostnader refundert. Det er egen returordning for prøvde propeller.
  18. Kjøper har 2 til 5 års reklamasjonsrett for varer kjøpt hos Marineshop AS med en verdi over 200,-. Reklamasjon skal alltid meldes inn og vurderes av Marineshop før retur.
  19. Garanti er noe som utvider reklamasjonsretten, og vil i så fall stå eksplisitt i produktteksten. Forøvrig gjelder reklamasjonsretten.
  20. Marineshop ivaretar brukernes personvern. Bruker skal føle seg 100% trygg ved bruk av Marineshop AS sine tjenester.
  21. Kjøper kan klage på forhold hos Marineshop til daglig leder eller til forbrukermyndighetene.

Generelt om kjøpsbetingelsene

Kjøpsbetingelsene er utarbeidet for å informere om hvilke rettigheter og plikter en kjøper har til Marineshop AS ved kjøp av varer som Marineshop markedsfører på nettsidene sine. De lover som anvendes ifb. salg/kjøp over internett er:


Forbrukerbrukerkjøpsloven (Lov av juni 2002 nr. 34 om forbrukerkjøp)
Angrerettloven (Lov av juni 2014 nr. 27 om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler)
E-handelsloven (Lov av mai 2003 nr. 35 om visse sider av elektronisk handel og andre informasjonssamfunnstjenester)


Kjøpsbetingelsene regulerer forbrukerkjøp som omhandler kjøp av varer fra en næringsdrivende til en forbruker som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. For kjøp til næringsvirksomhet er regulert gjennom Avtaleloven, der Forbrukerkjøpsloven, Angrerettloven og E-handelsloven ikke er anvendelig. Likevel gjøres kjøpsbetingelsene fra Marineshop anvendelig for næringsvirksomhet, der eventuelle begrensinger for næringsvirksomhet vil være anført.
Kjøpsbetingelsene kan aldri virke begrensende for lovgivningen som anvendes ved kjøp, men angir fordelaktige vilkår eller presiserer eksisterende vilkår som i lovgivningen er mer abstrakt.


Kjøpers tilgang til- og aksept av salgsbetingelsene følger av angrerettloven §§ 14 og 8 første ledd og e-handelsloven §§ 8 og 11, at kjøper skal ha enkel tilgang til nettbutikkens salgsbetingelser. Der kjøper tillegger e-post adresse til kundeopplysningene skal kjøper få en kopi av kjøpsbetingelsene som er gyldig på kjøpstidspunkt. Der kjøper ikke tillegger e-post adresse vil det til enhver tid ligge tilgang til gjeldende kjøpsbetingelser på nettsidene til Marineshop AS. Det er verdt å merke seg at de publiserte kjøpsbetingelser som «lever» på nettsidene til Marineshop ikke nødvendigviser er de samme som var gjeldende på kjøpstidspunkt. Marineshop AS forplikter å oppbevare kopier av tidligere revisjoner av kjøpsbetingelsene, og forplikter å utgi på rett kopi på forespørsel fra tidligere kjøpere.

 

 

1. Bestillingsmåter

Bestillinger (ordrer) kan gjennomføres i nettbutikken www.marineshop.no, i fysisk butikk i Sarpsborg, pr. telefon, e-post eller faks. Når bestillingen er gjort, anses denne kjøpsbetingelser som akseptert/godtatt.

 

 

2. Hvem kan bestille

Kjøper må være over 16 år, men enkelte betalingsmetoder kan kreve høyere alder. Dette reguleres av betalingstilbyderen, der hovedregelen tilsier at personer under 18 år ikke kan sette seg i gjeld. I tilfeller der det er behov for å bestille varer for andre enn seg selv, f.eks til næringsvirksomhet, organisasjon, familiemedlemmer, gaver, vergeforhold m.m, skal man oppgi seg selv som kontaktperson. Ved kjøp til næringsvirksomhet eller organisasjon er det organisasjonen som er juridisk ansvarlig for kjøpet, såfremt bestiller/kontaktpersonen har en rolle i organisasjonen. I øvrige situasjoner der kjøper er forskjellig fra bestiller, er bestiller/kontaktperson juridisk ansvarlig for kjøpet.

 

 

3. Bestillingens innhold

Kjøper plikter å opplyse sannferdig om kundenavn, faktura- og leveringsadresse, telefonnummer, e-post adresse, samt hvilke varelinjer som skal bestilles. Kjøper kan om ønskelig opplyse om ønsket
fraktmetode, bestillingsreferanse og beskjeder til salgsavdeling. Dersom bestiller opptrer som kontaktperson, plikter kjøper å opplyse om eget navn, telefonnummer og e-postadresse.

 

 

4. Produktinformasjon

Kjøper står ansvarlig for at tekstene og bildene oppført under produktene markedsført på nettside er dekkende for kjøpers behov. Marineshop AS skal alltid jobbe for å effektivt opplyse om produktenes egenskaper, men i gitte tilfeller kan både egenskapsbekrivelse og bilde mangle. Dersom bilde og/eller informasjon er mangelfull eller fraværende kan kjøper kontakte Marineshops kundeservice for å få tilgang til ytterligere info.


Dersom det er uoverensstemmelse mellom varens overskrift, bilde og beskrivelse, så er det i hovedregel overskriften gjelder. I slike tilfeller anbefales kjøper å kontakte kundeservice for å avstemme. Marineshop plikter i slike tilfelle å rette feilen på nettsidene.

 

 

5. Priser

Prisene opplyst på Marineshop sine nettsider opplyses standard inkl. mva for angitt mengde (stk, pk. liter osv.). Kjøper kan huke for å vise priser eks. mva, og nettsidene vil huske dette valget. Næringskunder som registrerer seg som bedriftskunder vil få prisene opplyst eks. mva. Prisene vises eks. leveringsomkostninger, dette vises tydelig i webkassen før man bekrefter bestillingen. Dersom kunde er tildelt faste rabatter på produkter/produktgrupper, vil rabattene vises etter innlogging.


Leveringsomkostningene tar utgangspunkt i den samlede handlekurvens vekt og volum og beregner dette ut fra transportørenes online tabeller. Ikke alle varer har innlagt vekt og volum, og da kan fraktprisen være unaturlig høy/lav. Kjøper må kontakte kundeservice i forkant dersom det er mistanke om feil fraktberegning, og senest innen bestillingen sendes fra Marineshop. Ved å klikke «Send bestilling» har kjøper godtatt de frakt prisene som er oppgitt, og vil derfor ikke være gjenstand for kreditering etter at bestillingen er sendt fra Marineshop AS.


Dersom en eller flere varer er feilpriset eller har feil pris i forhold til mengde kan Marineshop avslå bestillingen og rette opp feilen. Kjøper skal da straks gis beskjed om dette.

 

 

6. Lagerstatus

Lagerstatus som vises på marineshop.no er en kombinasjon av butikklager i Sarpsborg, andre lager og leverandørers lager. Bestillinger som gjøres for varer angitt på lager vil i mange tilfeller måtte allokeres i et fellesmottak før videresending. Dette tar normalt 1-5 dager, som også står oppført ved å holde musepekeren over lagersymbolet i nettbutikken. Ved sjeldne mellomrom skjer det feilallokering, som kan forsinke leveringen.


Det er absolutt verdt å merke seg at varer på lager i nettbutikken ikke nødvendigvis befinner seg i butikk i Sarpsborg. For spørsmål om dette, ta kontakt med Marineshops kundeservice. Det tas også forbehold om feil i lagerstatusvisningen.

 

 

7. Betaling

Ved bruk av nettbutikken som handelsverktøy tilbys kjøper de betalingsmåter som til enhver tid er tilgjengelig i webkassen i nettbutikken. Enkelte finansieringsløsninger vil kreve opplysning om personnr. som kan utløse en kredittvurdering av kjøper. Kjøper vil i slike tilfeller motta et gjenpartsbrev i posten. Ved bruk av kredittbetaling vil det ved bestillingstidspunkt medføre en reservasjon, slik at beløpet ikke lenger er disponibelt på kjøpers konto. Selve betalingsutløsningen skjer først når bestillingen er pakket, dvs. når "Leveringsbekreftelse". sendes ut. Unntaket er ved betaling med VIPPS eller forskuddsfaktura over bank, der belastning skjer på bestillingstidspunkt. Ved sletting av bestilling skal reservasjoner opphøre og eventuelle forskuddsbetalinger tilbakeføres til kjøpers konto.


For bestillinger gjort via telefon eller e-post er betalingstilbudet mer begrenset.


Enkelte kjøpere kan få tilgang til utvidede betalingsmåter. Kjøper har tilgang til fakturakopier og sin kundereskontro på "Min side".

 

 

8. Ordrebekreftelse

Marineshop AS plikter på sin side å bekrefte at bestillingen er mottatt i form av en ordrebekreftelse dersom kjøpers e-post adresse er opplyst. Dersom e-post adresse ikke er opplyst til bestillingen, plikter Marineshop AS seg ikke til å sende ut ordrebekreftelse.
Ordrebekreftelse sendes pr. e-post med 3 vedlegg:

  1. Ordrebekreftelse
  2. Angrerettskjema fra familie og likestillingsdepartementet
  3. Kjøpsvilkår

Ordrebekreftelsen skal inneholde Marineshop AS sine selskaps- og kontaktopplysninger, kjøpers leverings- og faktura adresse, og bestillers navn som angitt over, kundenr. ordrenr, ordrens varelinjer, estimert leveringstidspunkt, betalingsmåte, fraktmetode, fraktpris. Fraktpris til næringsvirksomhet kan være estimert og kan endres ved fakturering, mens fraktpris for forbruker skal være fastsatt før kjøpet gjennomføres. Dersom kjøper/bestiller ikke mottar ordrebekreftelsen innen en time etter bestillingen er fullbyrdet, må han/hun kontakte kundeservice.


Ett unntak er bestillinger som skal sendes til Svalbard og Jan Mayen. Her vil bestillinger over kr 5000,- utløse fortollingskostnader som tilkommer i etterkant. Kjøper skal i slike tilfeller gjøres oppmerksom på at fortollingsomkostninger vil belastes kjøper i etterkant ved å utstede en viderefakturering.


Kjøper/bestiller på sin side forplikter seg til å lese nøye gjennom ordrebekreftelsen for å kontrollere at opplysningene er korrekte, og snarest mulig kontakte kundeservice ved uoverensstemmelser. Ordrebekreftelsen er grunnlaget for avtaleinngåelsen mellom Marineshop AS og kjøper.


Marineshop står fritt til å endre fraktmetode dersom dette er tilrådelig, uten å gi kjøper tilbakemelding.

 

 

9. Bestillingens gyldighet

En bestilling anses å være gjennomført ved å klikke "Send bestilling" i nettbutikken eller ved bruk av ord som f.eks "jeg bestiller herved", pr. e-post eller telefon der det ikke rådes tvil om at kjøp ønskes gjennomført. Avtaletidspunktet er når ordrebekreftelse mottas. En bestilling er en bindende avtale mellom kjøper og selger der begge parter har forpliktelser anført i dette dokumentet. En bestilling hos Marineshop er gyldig selv om leveringstiden er lang.

 

 

10. Avbestilling og endring

Dersom kjøper ønsker å gjøre endringer på sin bestilling kan dette gjøres helt frem til den er pakket til transportcontainer eller hentet av kjøper. Når en bestilling er pakket eller hentet blir det sendt ut en "Leveringsbekreftelse" pr. e-post. Det er da ikke lenger anledning for å gjøre endringer på bestillingen.


Det anbefales å formidle avbestilling og endringer pr. telefon, da e-post har 24 timers gjennomgåelsesfrist. Det betyr at ved formidling pr. e-post så kan bestillingen være sendt før endringen er mottatt. I slike tilfeller vil ikke endring være mulig. Når en ordre avbestilles skal det sendes ut en e-post som bekrefter dette. Eventuelle reservasjoner som er gjort hos betalingstilbydere skal også opphøres. I tilfeller der bestilling er betalt med kort eller Klarna finans løsning vil det ikke være mulig å gjøre endringer oppad i pris. I slike tilfeller vil bestillingen bli slettet, slik at kjøper kan bestille på nytt i nettbutikken.

 

Begrensninger / Unntak

  1. Varer som bestilles etter ønske fra kjøper, men som ikke markedsføres på nettsidene til Marineshop AS kan ikke avbestilles (Spesial bestilling).
  2. Varer som tilvirkes eller modifiseres etter kjøpers ønske kan ikke avbestilles. Gjelder også kapp av metervare.
  3. Varepartier bestilt til næringsvirksomhet kan nektes avbestilling.
  4. Lang leveringstid er ingen automatisk avbestillingsgrunn. Alle avbestillinger eller endringer skal formidles.

 

 

11. Leveringstid

Leveringstid defineres som tidsrommet fra bestilling til Marineshop AS leverer bestillingen fra seg. Dvs. tidsrommet fra ordrebekreftelse til leveringsbekreftelse. Den inkluderer ikke fremsendingstid med transportør. Den inkluderer heller ikke helger og helligdager. I tilfeller der bestillingen skal hentes hos Marineshop AS sin butikk i Sarpsborg defineres leveringstid fra ordrebekreftelse til Hentemelding (plukkbekreftelse) er sendt pr. e-post eller SMS.


Marineshop AS forsøker å være så presis som det er praktisk mulig å formidle leveringstid med bakgrunn i den informasjon som foreligger. Endringer i leveringstid varsles pr. e-post, samt står oppført under ordrehistorikk på "Min side" i nettbutikken. Det er imidlertid kjøpers ansvar å tilegne seg informasjon om levering ved å kontrollere e-poster, "Min side" eller Marineshops kundeservice. En bestilling er gyldig ihht. pkt. 9 og vil bli levert når den er klar, uansett hvor lang tid det tar.

 

 

12. Levering

Bestillinger som er gjort hos Marineshop AS vil bli levert når alle varene i bestillingen er klare til levering (Samlet levering). Samlet levering kan i enkelte tilfeller fravikes, men dette må skje etter anmodning fra kjøper. Pakking av bestillinger skjer alltid etter FIFO prinsippet (first in, first out), der varepakking skjer i en prosess der den som har bestilt først også blir pakket først.
Marineshop AS er forpliktet til å levere varer ihht. bestilling i forsvarlig, med følgende unntak og begrensninger:

  1. Dersom enkelte varer i bestillingen har utgått.
  2. Dersom Marineshop AS oppdager feil i varens egenskaper i forholdt til opplysninger gitt til kjøper i forkant.
  3. Dersom pris eller mengde oppdages å være feil i forhold til ordrebekreftelse.
  4. Dersom forfalte fakturaer eller overskredet kredittgrense (Næringsvirksomhet)
  5. Ved mislighold, mistanke om svindel etc.

Kjøper skal da bli varslet om dette, og tilbys alternativ hvis dette finnes. Kjøper står fritt til å endre eller avbestille ihht. pkt 10.

 

 

13. Kjøpers plikt til å motta bestillingen

Kjøper er forpliktet til å motta varene som er bestilt hos Marineshop AS, om ikke annet er avtalt. Kjøper varsles allerede ved utsendelse ved at «Leveringbekreftelse» blir sendt pr. e-post. I denne e-posten ligger en lenke til "Min Side" der det er mulig å spore bestillingen via valgte transportør. Når bestillingen er klar til mottak hos kjøpers lokale hentekontor, levering på døren, eller i Marineshop sin butikk i Sarpsborg vil kjøper normalt bli advisert via e-post, SMS og/eller brev.


Kjøper er forpliktet til å motta bestillingen med følgende unntak:

  1. Dersom annet avtales i forkant med Marineshops kundeservice.
  2. Dersom kjøper benytter seg av angreretten, se vilkår for angreretten nedenfor.
  3. Dersom forsendelse er tydelig skadet ved utleveringsforsøk. Skade skal også meldes til Marineshops kundeservice.

Når kjøper ikke mottar / henter bestillingen

Kjøper har en plikt til å motta bestilling etter ovenstående vilkår. Dersom kjøper unnlater å motta/hente bestillingen, og forøvrig forholder seg passiv jmf. unntakene nevnt over, kan Marineshop belaste kjøper for sine omkostninger for bestillingen, med hjemmel i forbrukerkjøpsloven Kap. 7, §40, 2.ledd og § 43 3.ledd. Her brukes en standardberegning for å dekke utlegg som frakt, gebyrer, returfrakt, emballasje, medarbeidernes tidsforbruk og kostnader rundt uønsket lagerhold.
Belastningen gjøres som følger:

 

Kjøper dekker utgående frakt + evt. oppkravs gebyr + returfrakt + 10% av ordresum.

Eksempel ved ordresum: kr 2500,- herav frakt 140,- og oppkravs gebyr kr 65,-:
140 + 65 + 140 + (2500 * 0,1) = kr 595,-
Kr 595,- må altså betales for å ikke hente en ordre på kr 2500,-

Belastningen faktureres i etterkant av returmottak, eller trekkes ut ved refusjon av allerede betalte ordrer. Det er nok en gang viktig å presisere at kundens plikt til å motta bestillingen ikke utelukkes av lang leveringstid.

 

 

14. Kjøpers plikt til å kontrollere mottatte varer

Kjøper plikter å kontrollere innholdet av bestillingen innen rimelig tid etter mottak. Kontrollen skal bestå i å avstemme innholdet opp mot ordrebekreftelse, samt å se etter defekter, mangler eller skader.


Hvis det foreligger mangler, feillevering eller feil/skader, heretter kalt "feilprodukter" må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde blitt oppdaget skal kjøper straks melde ifra til Marineshop om at han/hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 måneder fra mangelen ble oppdaget eller burde vært oppdaget. Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Marineshop kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel. Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen. Marineshop skal, om ikke annet blir avtalt, raskest mulig sende ut varer som mangler, og ordne med fri retur av feilprodukter. Kunde på sin side forplikter seg til å levere feilprodukter til ett av Posten/Bring sine leveringssteder påtrykt forhåndsbetalt portoetikett levert fra Marineshop. Kjøper kan da bli mellomfakturert for utsendte varer som da blir kredert ved mottak av feilprodukter. Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.


Dersom det er uoverensstemmelse mellom varens overskrift, bilde og beskrivelse, så er det i hovedregel overskrift som gjelder. Dersom det foreligger feil opplysninger om et produkts egenskaper skal Marineshop tilby fri retur eller prisavslag. Marineshop forbeholder seg da retten til å avstå fra omlevering. Dette vil da være grunnet i manglende tilgang på vare, eller at det forvolder betydelige økonomiske tap.

 

 

15. Angrerett

Kjøper har 14 dagers angrerett som reguleres av angrerettloven. Marineshop AS oppfyller opplysningsplikten jmf. Angrerettloven Kap. 2, §8 ved å sende ordrebekreftelse og angrerettskjema til kjøper, samt at varens pris, mengde og beskaffenhet samt totalbestillingens fraktpris er uttrykkelig opplyst i forkant. Angreretten sier at kjøper uten å oppgi årsak kan returnere varer ved å sende angrerettskjema innen 14 dager etter kjøper har blitt gjort oppmerksom på at det er mulig å motta bestillingen.


Kjøper anbefales forøvrig å benytte returportalen på «Min side», da dette fra Marineshop AS sin side erstatter kravet om å sende angrerettskjema. Dette anbefales for hurtigere returbehandling, men det er ikke et krav hvis angrerettskjema benyttes. Det er da viktig at "14 dagers angrerett" velges som returårsak for at vilkårene skal innfris. Ved bruk av angrerett må kjøper selv betale for returfrakt kostnader, men skal få tilbakebetalt varesum samt ugående frakt. Utgående frakt skal evt. avregnes dersom returnerte vare er en del av en større bestilling. Refusjon skal skje innen 14 dager etter at Marineshop AS har mottatt varene, og utbetales normalt tilbake på det samme betalingsmedium som bestillingen ble betalt med.

 

Kjøpers rett til å inspisere produktet.

Kjøper har rett til å inspisere varens egenskaper og beskaffenhet. Hovedregelen for i hvilken utstrekning dette kan gjøres, er at en vare skal kunne inspiseres på lik linje som den kan i en fysisk butikk før kjøper tar stilling til en handel. Vare skal returneres i original emballasje i same mengde og beskaffenhet. Mangler kan føre til avslag eller delvis regress.

 

Unntak fra angreretten

  1. Varer som bestilles etter ønske fra kjøper, men som ikke markedsføres på nettsidene til Marineshop AS (Spesial bestilling).
  2. Varer som tilvirkes eller modifiseres etter kjøpers ønske. Dette gjelder også kapp av metervare, f.eks slanger, tau m.m
  3. Varer med kort holdbarhetsfrist (f.eks næringsmidler).
  4. Programvare, lisenser, bøker, CD/DVD plater. Kravet er at materialet skal være forseglet, med påtrykk om at angreretten utgår ved åpning.
  5. Næringsvirksomhet har ikke angrerett.
  6. Propeller som er utprøvd i vann, jmf. kjøpers rett til å inspisere (se egne vilkår for propeller under pkt. 16)

 

 

16. Åpent kjøp i 30-dager

Kjøper har 30 dagers åpent kjøp. 30 dagers åpent kjøp tar over for angreretten etter den 14 dagen og frem til og med den 30 dagen etter at kjøper har blitt gjort oppmerksom på at det er mulig å motta bestillingen. Vilkårene for åpent kjøp er identisk med angreretten, med følgende unntak:

  1. Kjøper får ikke refundert utgående frakt
  2. Dersom utgående fraktkostnader er sponset (fri frakt), blir denne kostnaden trukket fra i refusjonsbeløpet.
  3. Kjøper må søke via vårt retursystem på "Min side" innen den 30 dagen er avsluttet.
  4. Næringsvirksomhet får i hovedregel innvilget åpent kjøp.

Særregel for stålpropell prøvd/brukt i vann

Stålpropeller som er prøvd i vann, der resultat ikke oppfattes som tilfredsstillende, kan returneres mot 10% i returgebyr av varens kjøpsverdi. Dette gjelder selv om Marineshop har anbefalt produktet. Kravet er at propellen er fri for skader og skrammer og blir skikkelig rengjort og for øvrig gjelder vilkårene for 30-dagers åpent kjøp. Aluminium- og komposittpropeller prøvd i vann kan ikke byttes.

 

 

17. Reklamasjon

Reklamasjon defineres som feil og-/eller mangler som oppstår etter at varen er tatt i bruk som skyldes fabrikasjonsfeil. Reklamasjonsretten gjelder i 2 år for varer som koster over kr 200,- men utvides til 5 år dersom varen er tiltenkt å vare i mer enn 2 år. Reklamasjon forutsetter også at det meldes i fra om dette innen "rimelig" tid etter at feilen/mangelen ble oppdaget. Med "rimelig tid" fastsettes 30 dager fra feilen ble oppdaget til at den meldes i fra. Fra det tidspunkt kan reklamasjon avslås eller avkortes.


I mange reklamasjonssaker skyldes mangelen brukerfeil, manglende programvareoppdateringer eller mangler på tilstøtende produkter som i mange tilfeller kan rettes på stedet. Reklamasjon skal derfor først meldes til Marineshops kundeservice til forhåndsvurdering. Send inn en detaljert beskrivelse, da f.eks «virker ikke» gir liten anledning til feilsøk. Send gjerne bilder også, da det i mange tilfeller forklarer mye. Kjøper plikter i den grad det er rimelig å følge Marineshop AS sine instruksjoner omkring feilsøking/feilretting. Dersom forhåndsvurderingen gjort av Marineshop AS tilsier at det er en reklamasjonssak, skal det:

  1. Sendes ut ny vare dersom defekte vare kan kasseres på stedet, eller…
  2. Opprettes retur i Marineshop sitt retursystem for videre behandling. Kjøper skal da motta returopplysninger samt forhåndsbetalt portoetikett. Kjøper på sin side plikter å levere det defekte produktet godt emballert til ett av Posten/Bring sine innleveringssteder.

Når returnerte reklamasjonsproduktet ankommer Marineshop AS, skal reklamasjonen vurderes/gjenskapes av tekniker internt, eller videresendes til leverandør/produsent for videre vurdering. Dersom det er hensiktsmessig kan reklamasjonsproduktet bli returnert direkte fra kjøper til leverandør/produsent. Det vil være fagansvarlig for produktet hos leverandør/produsent eller hos Marineshop som til syvende og sist tar avgjørelsen for hvorvidt vilkårene for reklamasjon er tilstede. Ved avslag på reklamasjon kan kjøper be om en skriftlig vurderingsrapport, og avgjørelsen kan klages inn til forbrukerombudet.


Ved innvilgelse av reklamasjon skal Marineshop AS så snart som mulig sende ut reparert eller nytt produkt til kjøper. Dersom produktet ikke lenger finnes i sortiment, skal kjøper tilbys en erstatningsvare med tilsvarende egenskaper, eller på Marineshop sin beslutning tilby refusjon av hva en vare med tilsvarende funksjonalitet vil koste. Dersom erstatningsvare ikke finnes skal kjøper tilbys full refusjon. Marineshop har inntil to forsøk på å rette feil/mangler, og ved tredje forsøk kan kjøper kreve tilbakebetaling.


Reklamasjon dekker ikke kjøpers uaktsomhet ved bruk, ytre påførte skader, skader påført av tredjepartsprodukter, f.eks ved bruk av for høy spenning, mangel på bruk av sikring eller bruk og installasjon ut over det som er angitt i produktets brukermanual.

 

 

18. Garanti

Garanti er i utgangspunktet noe som skal gis ut over reklamasjonsretten. Dersom annet ikke er spesifisert for den enkelte vare er det ingen garanti ut over reklamasjonsretten. Dersom en vare har noen form for garanti, skal dette være spesifisert i egenskapene for produktet på nettsidene til Marineshop. Dersom det ikke står noe annet enn x antall år garanti, så er dette å tolke som en utvidelse av reklamasjonsretten. Dvs. at 10 års garanti, tolkes slik at det forlenger reklamasjonsretten fra 5 til 10 år. Dersom det står 2 års garanti uten videre spesifikasjon så trer reklamasjonsretten inn til fordel. Garanti er ofte et begrep som brukes i utlandet, og kan være påført emballasje, tekster osv. mens reklamasjonsretten i Norge ofte gir bedre vilkår enn garantien. Dersom garantien har noen form for spesifikasjon i produktteksten er det ordlyden som garanterer for produktet. Dvs. at hvis et produkt har garanti for å være vanntett i 10 år, så vil ikke andre feil og mangler dekkes i mer enn inntil 5 år av reklamasjonsretten.

 

 

19. Personvern og sikkerhet

Marineshop har som høyeste prioritet å ivareta kjøpers og besøkendes personvern. Nettsidene skal være krypterte med SSL sertifikat (grønn URL) som gjør at informasjon som utveksles mellom nettstedet og bruker ikke kan identifiseres av andre. Marineshop AS benytter informasjonskapsler (cookies) for å ivareta god brukeropplevelse, brukeranalyse samt i markedsføringsøyemed. Her blir det oversendt brukerstatistikk til Google, Facebook og Zendesk. Google brukes til analyse av blant annet effektiviteten av markedføringen (Google Ads), Facebook til retargeting og Zendesk til kundedialog. Vi anbefaler besøkende på Marineshop å lese deres personvern regler før benyttelse av Marineshop sine nettjenester.


Alle kundedata er lagret sikrede databaser, og passord er sikret med hashkode. Det betyr at ingen ansatte har tilgang til passord, og kan heller ikke gi dette ut på forespørsel. Kjøper kan selv få tilsendt passordet ved link fra logg inn siden. Ansatte hos Marineshop skal ikke utgi personopplysninger eller kjøpsopplysninger til andre enn kjøperen selv. Unntaket fra dette er dersom Norske myndigheter ved hjemmel i lovverk, eller rettskjennelse ber om dette.

 

 

20. Klager og konfliktløsning

Klager på Marineshop sine tjenester, nettsider, produkter og ansatte kan rettes til daglig leder. Klager rettes til Marineshop innen rimelig tid. Ved klager på Marineshop sin opptreden ut i markedet eller ved brudd på lovverk eller avtale kan klage rettes til forbrukerombudet. Se www.forbrukerombudet.no

Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon 23 400 600. Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.