Kabelstyring
For motorbåter er kabelstyring en basis produktgruppe. Her sammenkobles ratt og motorstyring til en styrkabel. Ratt er festet til en styresnekke eller styreklokke som noen kaller det. Når man vrir på rattet roterer en slags tannhjulstrommel som i sin tur trekker på en wire som er omsluttet av en plasthylse. Styrekabel leveres i ulike lengder og i to størrelser avhengig av lengden fra styreposisjon til motor, samt også motorstørrelse. I båtens hekk finnes det ulike varianter av "mothold" for kabelen, populært kalt Brakett og Rør. Her benyttes da en gaffelkobling for å feste kabelen til motoren. En annen variant er om motoren, typisk for nyere påhengsmotorer har et hylserør, da festet styrekabel til dette hyslerøret. I dette tilfellet må det benyttes en lenkearm som kobles tilbake til motoren.
Hydraulisk Styring
For å få en mer nøyaktig og responsiv styring, og for at båten skal bli lettere på rattet bør man tenke på å montere en hydraulisk styring. Hydraulisk styring består av en rattpumpe som rattet festes til, styresylinder som har en stempelstang som beveger på motoren, samt hydraulikslange mellom rattpumpe og styresylinder. Når rattet roteres pumpes olje den ene eller den andre veien som i sin tur kjører stempelstangen inne i styresylinder frem og tilbake. Hydraulisk styring er også helt nødvendig om man skal ha to styreposisjoner eller ønsker å montere en autopilot. Hydraulisk styring kan benyttes til de fleste motoralternativer, om man har en påhengsmotor, hekkaggregat eller ror, og velges gjerne ut fra motorstørrelse/rorbelastning og innfestingsmåte.
Motorkontroll
For å kunne sette motoren i drift og få fart på båten, trenger man en kontrollboks og kontrollkabel fra styreposisjon bak til motoren. Her trengs en kabel for gass (gasskabel) og en kabel til gir (girkabel, som leveres i ulike lengder og varianter avhengig av motortype og lengde på kabelveien fra styreposisjon til motor. Kontrolboks består gjerne av en eller to spaker. En spak for gir og en spak for gass. En spaks kontrollboks kan i mange tilfeller også kontrollere både gass og gir ved at motoren settes i gir enten frem eller i revers når spaken beveges frem til en gitt posisjon. Bevegelse på kontrollspaken fra dette punkt vil øke turtallet på motoren og dermed øke farten. Det finnes også løsninger for to styreposisjoner ved å ha en mekanisk boks for gass og gir, der kontrollkabel fra hver av styreposisjonene kobles inn, og kan tyre ett sett med kontrollkabler bak til motoren.
Ratt
Valg av ratt baseres gjerne på den enkelte båteiers preferanse. Marineshop har et kjempeutvalg av ratt i alle prisklasser, alt fra helt enkle ratt til designer ratt som fremstår som et rent smykke i båten. For mindre båter kan det være komfortabelt med et ratt med liten diameter, gjerne rund 28cm i dieameter, mens for større båter egner det seg bedre med større ratt. Tyngden på rattet har også betydning for manøvreringskomforten, noe man gjerne setter pris på for større båter. Alle ratt passer på både styresnekker og rattpumper, også gamle varianter. Til seilbåter har man gjerne enorme ratt som kan nås både fra styrbord og babord. En av utfordringene for slike båter er å kunne vandre forbi styreposisjonen og forut. For å løse dette finnes også folderatt, der man folder sammen rattet på hver side.
Propell
Valg av propell har mye å si for båtens prestasjon og drivstoff forbruk. Siden man ikke kan "gire" på tradisjonelt vis i en båt, blir propellen båtens eneste gir. Det viktige her er å velge en propell som utnytter motorens turtall på best mulig måte, slik at man oppnår så godt som mulig motorens oppgitte maksturtall. Det kan være litt utfordrende å finne riktig propell din båt/motorkonfigurasjon. Det første å tenke på er materialvalg, gjerne aluminiumspropell eller stålpropell. Stålpropeller gir ikke etter i materialet, og gir gjerne bedre "grep" i vannet. Det neste man må tenke på er propelldimensjonen som er oggitt i diameter x stigning målt i tommer. Den avgjørende faktoren her er stigningen, der 1 omdreinging teoretisk skal skyve båten det oppgitte antall tommer fremover (sett bort fra slipp). Høyere stigning gir et lavere turtall, mens lavere stigning gir et høyere turtall, der man ønsker å treffe maks turtall så nær som mulig. For seilbåter foretrekkes gjerne foldepropeller, som folder seg sammen under seilas uten motordrift for å redusere motstand og øke seilfarten.
Baugpropell / Hekkthruster
Baugpropell og hekkthruster hjelper deg å manøvrere båten ved tillegging til havn, speiselt når vinden står på. Baugpropellen monteres foran i bpten (baugen) der selve propellen ligger i senter av et rør. Røret ligger på tvers i båten og vanstrømmen fra propellen driver baugen sideveis. Det finnes også utnpåliggende baugpropell løsninger som forenkler installasjonen, og som passer godt til seilbåter som gjerne er svært smale i baugen. Baugpropell består av en motor del, som moteres tørt inne i båten, og selve propellen som er synlig i røret, samt også kabel og ulike kontrollpanel eller joystick som benyttes til selve manøvreringen. Den enkleste typen baugpropell har av/på som vil si at den har èn hastighet som switches av/på for å oppnå ønsket effekt. Mer avanserte varianter har effektregulering som gjør at man kan variere hastigheten fra lav til høy, og passer godt til større båter/yachter. Hekkthruster monteres i hekken, og vil kontrollere hekken styrbord/babord. Her benyttes en spesiell hekkthruster tunell, der selve tunellen er utenpåliggende. Kombinasjon baugpropell/hekkthruster vil gi stor kontroll ved finmanøvrering. Montering av baugpropell kan være utfordrende, da det innbærer støping i skroget. Hos Marineshop låner vi ut verktøy for utskjæring til baugpropellen for alle kunder som kjøper en baugpropellpakke.
Elektrisk båtmotor
Elektriske båtmotor finnes i mange varianter, både egnet som hjelpemiddel til fiske / dorging og som fullverdig alternativ til forbrenningsmotorer. Fordelen med elektrisk båtmotor er at de er svært stillegående, og ikke minst meget miljøvenning. Sistnevnte kan også settes i sammenheng med at det finnes restriksjoner i enkelt innsjøer for bruk av forbrenningsmotorer.
Trimplan og interceptor
Å kontrollere båtens vertikale nivå individuelt på styrbord og babord side, kan hjelpe deg å senke baugen for å få båten i plan, rette opp skjevgang og å manøvrere bedre i svinger. Velg plan som er tilpasset din båtstørrelse. Det finnes i utgangspunktet tre teknoloier av trimplan. Elektrohydrauliske trimplan, har en oljepumpe som monteres tørt, med magnetventiler som slipper olje inn/ut av trimsylinderen. Den neste varianten er elektriske trimlan, som har rene elektromotorer i trimsylindrene. Den siste er manuelle trimplan, såkalt Smarttabs, som har fjærende sylindre / aktuatorer. Disse er rimelige trimplan som egner seg godt for mindre båter, men har den ulempen med at du ikke kan justere de under drift. For motoriserte trimplan er også mulig å tilføye løsninger for automatisk justering av trimplan, slik at båten kan holde seg stabil selv om man vandrer litt i båten, eller med sterk sidesjø/vind.
Interceptor fra ZipWake er en variant av trimplan som heiser en loddrett plate opp og ned i vannet. Dette skal gi en mer effektiv trimming og mindre kavitasjon. Dessuten er interceptor en mer responsiv og effektiv løsning fremfor trimplan, og har gjerne innebygget automatikk.
Årer
Skal du komme deg frem på gamlemåten, er det bare å ta frem årene. Marineshop har mange varianter og lengder av årer og padleårer i høy kvalitet.
Marineshop leverer markedets ledende og mest pålitelige produkter innenfor marine elektronikk. Kontakt gjerne en av våre eksperter for å finne gode løsniger som passer til din båt og dine behov .