Inkl. Effektregulator PPC820
SEP100 erstatter SP95TI som den kraftigste thrusteren med den populære tunneldiameteren på 185mm og er en optimal thruster for båter som behøver høy skyvekraft i en kompakt tunnel.
Dette er Side-Powers patenterte releeovervåking, som er en del av alle Sidepowers kontrollsystem. Det beskytter mot potensielle feil som kan oppstå i systemer med høyt strømforbruk, samtidig som det beskytter mot eventuelle brukerfeil. Systemet inneholder flere meget viktige sikkerhetsfunksjoner som stopper thrusteren automatisk dersom releet skulle låse seg. Gir meget høy sikkerhet i et DC strømsystem med stort strømforbruk.
- Forhindrer for raskt retningsskifte på thrusteren for å beskytte motor og drivverk
- Overvåker releefunksjon for å forhindre at releet låser seg
- Stopper thrusteren automatisk dersom releet skulle låser seg.
De nye femblads spesialpropellene er et resultat av over to års utviklingsarbeide og tusenvis av tester. De er designet forå redusere støy, samt opprettholde den høye effektiviteten som Side-Powers fireblads propeller. Ikke bare lyktes vi i å redusere støyen vesentlig, vi har også økt skyvekrafen for de fleste modellene.
- Støyreduksjon inntil 75%, målt under kontrollerte forhold
- Forventet støyreduksjon i "normalinstallasjoner" på 20-40%
- Q-propeller tilgjengelig for alle modeller utenom SH550
- Ferdige oppgraderingssett er tilgjengelige for de fleste eldre SP-thrustere
Girhuset leveres ferdig fylt med olje av beste kvalitet som aldri skal skiftes eller etterfylles. Akseltetningen er en høykvalitets aksialtetning som Side-Power er alene om å bruke i thrustere. Dette sikrer problemfri drift og usedvanlig lang levetid.
- Mekanisk tetning med overflater av keramikk og karbon for lang levetid og vanntetthet.
S-link™ er et "CAN" basert system med intelligent kommunikasjon mellom alle tilkoblede enheter, mye likt et datanettverk. S-Link digital signalsoverføring benyttes på alle SR (nedfellbare) og SEP (effektregulerte) modeller.
- Runde, kompakte og vanntette kontakter med unik form- og fargekode for enkel og sikker installering. Kontaktene måler 15mm i diameter.
- Ubegrenset mengde informasjon kan sendes gjennom kun en kabel
- Driftsinformasjon fra systemet vises direkte på kontrollpanel
- Intelligent feilsøking
SEP modellene er standard modeller som leveres med vårt unike effektkontrollsystem. Dette systemet gir eksakt kontroll over båten da man kjøre thrusterene trinnløst og således bruke den kraft som er nødvendig. På rolige dager med lite vind kan man da legge til nærmest lydløst. Systemet inkluderer en meget praktisk hold-funksjon når man har to thrustere montert. Med denne funksjonen kan du sette systemet til å holde båten sideveis mot bryggen mens du fortøyer ubesværet på egen hånd.
To propeller kan gi mer skyvekraft i en begrenset tunneldiameter enn det en enkelt propell gir. Dette systemet benyttes i våre mellommodeller der hvor høy skyvekraft i relativt liten tunneldiameter er viktig. Dette systemet finner du på modellene med 80, 100, 120, 130 og 150kg skyvekraft.
Dette vil si at motoren og motorbraketten er galvanisk skilt fra girhuset. I tilfellet det skulle være lekkstrøm eller en kortsluttning vil dermed girhuset og alle deler av thrusteren som er nedsenket i vann være beskyttet mot tæring.
- Galvanisk skille oppnås ved å bruke foringer av komposittmateriale rundt girhushalsen og rundt festebolter. Mellom motor og drivaksel på girhus brukes fleksibel kobling i gummi
- Kun tilgjengelig på DC elektriske thrustere med fleksibel kobling
For å kunne tilby pålitelige og sikre motorer til alle typer installasjoner, produserer Side-Power en innkapslet motorenhet for hekkthrusterinstallasjoner der det behøves en vann- og/eller gnistsikret motor. Det er nødvendig å bruke en IP-sikret motor dersom det er fare for at den kan komme i kontakt med bensindamp, gass eller vann. Motorene er helt tette og gnistsikre i henhold til ISO8846. De er således godkjent for installasjon i rom med bensinmotorer, drivstofftank eller batteribank.
For å kunne bygge gasstette og gnistfrie motorer, blir motor og hovedrele bygget inn i et komposittdeksel med hermetisk forsegling. Strømkabler og kontrollkabel er allerede montert gjennom tette gjennomføringer for tilkobling på en tørr plassering.
En stor fordel med IP motorer er at de ikke skades av vannsprut i båtens kjølsvinn, men det er viktig å merke seg at den ikke er beregnet for permanent montering under vann.
Measurements Tunnel Thruster

A (mm · in) | 185 · 7.3 |
B (mm · in) | 451 · 17.8 |
C (mm · in) | 308 · 12.1 |
D (mm · in) | 382 · 15.0 |
E min (mm · in) | 200 · 7.87 |
F (mm · in) | 170 · 6.7 |
F recommended (mm · in) | 340 · 13.4 |
G min. (mm · in) | 6 · 0.24 |
G max. (mm · in) | 8 · 0.31 |
Measurements Stern Thruster
(Stern tunnel kit sold separately)

I (mm · in) | 470 · 16.02 |
II (mm · in) | 256 · 10.1 |
III min. (mm · in) | 200 · 7.87 |
IV max. (mm · in) | 54 · 2.13 |
V (mm · in) | 200 · 7,8 |
VI (mm · in) | 300 · 11,8 |
Tunnel length (mm · in) | 337 · 13,27 |
